ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ կքննարկի Իրանը կրկին ռմբակոծելու հնարավորությունը, եթե Թեհրանն ուրանը հարստացնի մինչև «տագնապալի» մակարդակի։ Թրամփը հավելել է, որ կցանկանար տեսնել, թե ինչպես են Միջազգային ատոմային էներգիայի գործակալության կամ այլ հեղինակավոր աղբյուրի տեսուչները ստուգում Իրանի միջուկային օբյեկտներն անցյալ շաբաթավերջին դրանց ռմբակոծությունից հետո։               
 

«Չարությունը զորեղ է լինում տվյալ պահին, բայց վերջում միշտ էլ բարին է հաղթում»

«Չարությունը զորեղ է լինում տվյալ պահին,  բայց վերջում միշտ էլ բարին է հաղթում»
26.09.2014 | 00:43

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է գրող, «9-րդ հրաշալիք» շաբաթաթերթի գլխավոր խմբագիր, ՀՀ ԿԳՆ ոսկե մեդալակիր ՎԱՉԱԳԱՆ Ա. ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ:

«ՄԵՐ ԼԵԶՈՒՆ ՄԵՐ ՓՐԿՈՒԹՅԱՆ ՏԱՊԱՆՆ Է»


-Պարոն Սարգսյան, վերջերս լույս է տեսել քառասուն տարում Ձեր տպագրած հոդվածների, հրապարակախոսական մանրապատումների, երգիծապատումների ժողովածուն` «Ի լուր և ի տես» վերնագրով: Ի՞նչ սկզբունքով եք կազմել այն և ի՞նչ եք ակնկալում ընթերցողից:
-Այս գրքով որոշել եմ ամփոփել իմ քառասուն տարվա` 1974-2014 թվականների, հրապարակախոսական գործունեությունը: Մոտ քսան թերթում տպագրված նյութեր են հավաքված գրքում, որոնց ճնշող մեծամասնությունը, իհարկե, հրապարակվել է «9-րդ հրաշալիք» շաբաթաթերթում: Ցավով եմ նկատում, որ շատ խնդիրներ, որոնք կային քառասուն տարի առաջ (օրինակ` Սևանի խնդիրը), կան նաև այսօր: Իմ նախընտրած ժանրը հրապարակախոսական մանրապատումն է: Դա զուտ հրապարակախոսություն չէ, իր մեջ կրում է մանրապատումային հենքը, որն ավելի դյուրին է դարձնում ընթերցողի ընկալումը: Նայում եմ գրածներիս ու կարծես ժամանակագրությունն եմ տեսնում մեր ապրած տարիների: Մեր հասարակությանն անծանոթ մեկը կարող է կարդալ դրանք և պատկերացում կազմել մեր ապրած քաղաքական, մշակութային, կենցաղային անցուդարձերի մասին: Անհանգստացնող բազում հարցերի մեջ ինձ առավել հուզում է մեր լեզվի այսօրվա վիճակը: Թվում էր, թե մենք անկախացանք, լեզվի մասին օրենք ընդունեցինք, օտարալեզու դպրոցների խնդիր այլևս չի լինելու, չեն լինելու լեզվի մասին օրենքի այնպիսի խախտումներ, որոնք կնվաստացնեն, կխաչեն մեր լեզուն: Բայց այս ամենը միայն թվում էր: Մեր մեծահարուստները չհրաժարվեցին դուքանչու հոգեբանությունից և սկսեցին այդ հոգեբանությունը տարածել, ավելին՝ պարտադրել ողջ քաղաքին, ողջ երկրին: Բազմիցս ասել-գրել եմ, որ մեր լեզուն մեր փրկության տապանն է: Երբ մենք այլևս ուրիշ տեղ չենք ունենում գնալու, մտնում ենք մեր լեզվի մեջ ու այդպես փրկվում: Այդ տապանը հիմա ճեղքում են, կործանում բոլոր հնարավոր և անհնար միջոցներով: Զարմանալ կարելի է, որ 20-ական թվականներին՝ բոլշևիկների կողմից համատարած լատինատառ գրի անցնելու պարտադրանքի պայմաններում, հայ գիրը, հայ այբուբենը պահպանած ժողովուրդը անկախ պետականության պայմաններում հեշտությամբ հրաժարվում է այդ գրից: Հենց խորհրդային տարիների ընթացքում լեզուն բավականաչափ մշակվեց, դարձավ մի կուռ, ճկուն համակարգ, որը ներառում էր բանաստեղծական ամենավսեմ դրսևորումներից մինչև փիլիսոփայական վերջին նրբությունները: Այդ գրական լեզվի դեմ սկսվեց պայքար դեռ այն ժամանակներից ու շարունակվում է մինչ այսօր: Ժարգոնով, բարբառախոսությամբ, համացանցում լայնորեն տարածված միտումնավոր ուղղագրական սխալներով աղավաղվում է մեր գրական լեզուն, միակ բանը, որ միավորում է մեզ այսօր: Մարդիկ Ղարաբաղից մինչև Գավառ տարբեր բարբառներով են խոսում, և եթե ղարաբաղցին խոսի գավառցու հետ, նրանք իրար չեն հասկանա: Իրար հասկանալու միակ միջոցը գրական հայերենն է, որը չի պահպանվում, պայքար է տարվում այդ լեզվի դեմ, քանի որ ակնհայտ է, որ գրական լեզուն արժեք է, որը պետք է պահպանել:
-Պայքարը ներսի՞ց է տարվում, թե՞ թելադրված է դրսից:
-Շատ բարդ է ասել: Ակամա սկսում ես հավատալ դավադրության այդ տեսությանը, թե դրսից էլ է մղվում պայքարը: Լեզվաբաններն են պայքարում գրական լեզվի դեմ, մեր այբուբենի դեմ, այն դեպքում, երբ մեր գրական լեզվի վերաբերյալ հսկայածավալ գրականություն կա, որը ներկայացնում է մեր լեզվի մասին օտարազգի նշանավոր մարդկանց արտահայտած կարծիքները, նրանց տված բարձր գնահատականները: Մերոնք, հայտնի ճշմարտություն է, սիրում են կարևորել օտարի կարծիքը, ուրեմն ինչո՞ւ են հրաժարվում այդ մոտեցումից գրական լեզվի պարագայում: Ես մի գիրք ունեմ՝ «Հայերենը ափի մեջ», որում մեր լեզվի մասին օտարների ասած երեք հարյուր ասույթ եմ ներկայացրել: Այդ հիացմունքը, ցավոք, մենք չենք կիսում: Սա զարմանալի բան է: Մենք չենք հասկանում, որ ունենք շատ զորեղ մի լեզու, շատ զորեղ այբուբեն, որից այսօր կամովին հրաժարվելը, այն հեռուստատեսային հաղորդումների, գովազդերի, համացանցի միջոցով ամբոխային մակարդակի իջեցնելը աններելի է: Չես հասկանում, թե որն է միտումը: Ես մտածում եմ, որ դա հատուկ են անում, որ մեզ միասնական դարձնող գեղեցիկ գագաթը փլեն:
-Եթե անգամ գոյություն ունի լեզուն աղավաղելու` վերևից կամ դրսից ուղղորդվող պատվեր, այդուհանդերձ ՀՀ կրթության և գիտության նախարարությունն իր բարձրագույն պարգևով՝ «Ոսկե մեդալով» պարգևատրում է Ձեզ՝ գրական լեզվի նախանձախնդիր պաշտպանին: ՈՒրեմն կարո՞ղ ենք արձանագրել, որ պետականորեն Ձեր մոտեցումն է խրախուսվում:
-Իհարկե: Այդ առումով խոստովանեմ, որ ինձ համար մեծ անակնկալ էր «Ոսկե մեդալը»: Կարծում եմ` այդ պարգևին արժանացրին իմ կազմած դասագրքերի, կրթության ոլորտում ներդրած ջանքերի համար: Մոտ տասնհինգ տարի է, որ զբաղվում եմ այդ գործունեությամբ, տասից ավելի դասագիրք եմ ստեղծել հանրակրթական դպրոցի համար, որոնցից ինն այսօր գործածում են: Իհարկե, այդ դասագրքերը դպրոց մտցնելու համար մեծ պայքար եմ մղել:
-Հիշում եմ այդ պայքարը, ես դրան անդրադարձել եմ իմ հրապարակումներով:
-Քանի որ այսօր դպրոցում աշակերտակենտրոն ուսուցում է, ուսուցչի դերը նվազեցված է, դասագրքերը դառնում են շատ կարևոր, իրենց վրա մեծ գործառույթ են վերցնում: Այսօր ուսուցչի, անգամ գնահատականի նկատմամբ պատկառանքը խախտված է, մի բան, որը ես սխալ եմ համարում: Այսօր երեխային դժվար է ստիպել, որ դաս սովորի: Միակ բանը, որ պիտի շահագրգռի նրան, հետաքրքրասիրությունն է: Եթե կարողացար շարժել երեխայի հետաքրքրասիրությունը, նա կկարդա, կլուծի վարժություններ, կտրամաբանի: Այս գործառույթը պետք է ապահովեն դասագրքերը:
-Ձեր դասագրքերը նախատեսված են ինտերակտիվ լսարանի համար, այնտեղ նյութը մատուցվում է հանելուկների, գլուխկոտրուկների, տրամաբանական խաղերի տեսքով: Սա՞ է երեխային հետաքրքրելու ճանապարհը:
-Այո՛, շատ ճիշտ բնորոշեցիք: Իմ դասագրքերի նյութը հնարավոր չէ սերտել, անգիր անել: Առաջ գնալ կարելի է տրամաբանական քայլերով միայն: Իմ դասագրքերում նյութն այնպես է տրված, որ ամենափոքր տարիքի երեխան անգամ, եթե որևէ բան չի յուրացնում, չի կարող առաջ գնալ, հաջորդ թեմային անցնել: Իմ նպատակն է, որ երեխան կարդա գիրքը, ոչ թե ընթերցի` առանց հասկանալու, և ես դրան հասնելու համար փոքրիկ մեթոդական գյուտեր եմ արել:


«ՁԳՏՈՒՄ ԵՄ FACEBOOK-Ի ՄԻՋՈՑՈՎ ԵՎՍ ԳՐԱԿԱՆ ԼԵԶՈՒՆ ԴԱՐՁՆԵԼ «ՄՈԴԱՅԻԿ»


-Գրի, գրքի մարդ լինելով` Դուք բավական արդյունավետ օգտագործում եք նաև Facebook-ի տարածքը` այն ևս ծառայեցնելով դասական, գրական արժեքների տարածմանն ու ճանաչմանը: Օրինակ` Ձեր facebook-յան հրապարակումից վերջերս տեղեկացա, թե ինչ առիթով է գրվել «Արարատի» ֆուտբոլիստներին նվիրված Հովհաննես Շիրազի բանաստեղծությունը: Եվ սա եզակի օրինակ չէ:
-Facebook-ն էլ բավականաչափ լավ դաշտ է, և ես աշխատում եմ այն օգտագործել հօգուտ մեր հանրության` «facebookահայության»: Այդ դաշտը կարող է և՛ օգտակար լինել, և՛ շատ վնասակար: Պետք է կարողանաս այն ճիշտ օգտագործել, օգտակար լինել այն բազմահազարանոց լսարանին, որի հետ ակնթարթորեն կապվում ես և ստանում քո գրած, քո տեղադրած նյութի արձագանքը: Լավ խմբեր կան այդ ցանցում, որոնց բարերար ազդեցությունը մարդկանց վրա զգալի է: Առաջ մի գիրք էիր հրատարակում, հետո ամիսներով, տարիներով սպասում էիր, որ այն հասնի ընթերցողին, որ վերջինս արձագանքի: Այսօր Facebook-ը տալիս է հնարավորություն, որ վայրկյանների ընթացքում գրածդ հասցնես մարդկանց ու ստանաս նրանց արձագանքը: Սա շատ է ոգևորում: Նաև հնարավորություն է տալիս, որ ընթերցողն իր առաջարկությունները, հղկումները, շտկումները մտցնի գրածիդ մեջ, քեզ օգնի տեսնելու այն բացթողումները, որոնք ինքդ չես նկատել: Բնականաբար, յուրաքանչյուրը ցանկանում է քարոզել իր տեսակը, իր տեսլականը: Ես ձգտում եմ Facebook-ի միջոցով ևս գրական լեզուն ներկայացնել հնարավորինս լիարժեք, դարձնել այն «մոդայիկ» այդ տիրույթում, որ մարդիկ չամաչեն գրական լեզվով խոսելուց և գրելուց: Ցավոք, այսօր կա այն մտայնությունը, թե գրական լեզվով խոսելն ամոթալի մի բան է: Գրական լեզուն հասարակության մեջ մտնում է գրքի միջոցով, ընթերցանությամբ: Եթե գրական լեզվով ընթերցողները քչանան, մենք կկորցնենք մեր գրական լեզուն: Թեև վերջին շրջանում լույս աշխարհ են եկել մարդու աշխարհայացքի ձևավորման վրա ներգործող գրքեր, որոնք, բարեբախտաբար, կարդում են, ուսումնասիրում: Սա ինձ ոգևորում է: Ես չէի էլ կասկածում, որ հայերի մեջ կան հրաշալի մարդիկ, հրաշալի ընթերցողներ, գիտակ, բանիմաց անձնավորություններ: Պարզապես պետք է այդպիսներին ի մի բերել, միավորել: Իհարկե, հայի, մանավանդ տաղանդավոր հայի տեսակը անհատական տեսակ է: Շատ քիչ են հանդուրժող, ոչ եսակենտրոն տաղանդավորները, ինչպես, օրինակ, Թումանյանն էր: Կամա-ակամա մարդը պետք է հասարակական ջիղ ունենա, զգա հասարակության հետ շփվելու, հասարակության կյանքով ապրելու, շնչելու կարիք: Ոմանք չունեն այդ մղումները, անհատական կաղապարի մեջ են: Ես որևէ մեկին չեմ մեղադրում դրա համար: Բայց իսկական անհատականությունը պետք է պատասխանատվության զգացում ունենա հասարակության առջև, պետք է լինի հասարակության մի մասնիկը: Գուցե մարդկանց թվա, թե ես հիմա ինչ-որ պաթետիկ բաներ եմ ասում, բայց սա պաթետիկ խոսք չէ, ես իրականում այդպես եմ մտածում:

«ԻՇԽԱՆՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԸ ՊԻՏԻ ՀԱՍԿԱՆԱՆ, ՈՐ ՀԱՐԿԱՏՈՒ ՉԵՆ ՈՒՆԵՆԱ ՄԻ ՕՐ»


-Տարին հոբելյանական է «9-րդ հրաշալիքի» համար: Ի՞նչ զգացողությամբ եք արձանագրում այս փաստը:
-Այո՛, այս տարի լրանում է «9-րդ հրաշալիքի» 20-ամյակը: Քսան տարի մենք կարողացանք թերթը պահել` նպատակ ունենալով այն դարձնել հայրենի մշակույթի, պատմության քարոզչության հարթակ: Ինքնածախսածածկմամբ լույս տեսնող, հովանավոր չունեցող այս թերթի երկարակեցության գաղտնիքներից մեկն այն խմբագրակազմն է, որ ի սկզբանե հավաքվել է և ձեռնամուխ եղել «9-րդ հրաշալիքի» ստեղծման ու կայացման գործին: Մենք մի ընտանիք ենք դարձել, և մեր բոլոր աշխատողները բազմագիտակ են: Հայաստանում քիչ են այնպիսի մարդիկ, որ բազմագիտակ լինելով հանդերձ` նաև լեզվասեր են, մշակութասեր են, ընչաքաղց չեն: Այս բոլոր գործոնները գումարվել են իրար, և արդյունքը դարձել է մեր քսանամյա շաբաթաթերթը: Վերջին շրջանում, իհարկե, մեր գործունեության վրա իր աղետալի ազդեցությունն է թողել արտագաղթը: Որոշ մարդկանց թվում է, թե արտագաղթն իրենց հետ կապ չունեցող երևույթ է, թե դա իրենց չի վերաբերում: Բայց մեր օրերի այդ ամենամեծ չարիքը չի շրջանցում ոչ մեկին, և «9-րդ հրաշալիքն» էլ բացառություն չէ: Մենք կորցրել ենք մեր ընթերցողին, առաջվա տպաքանակը չունենք, որովհետև սպառողը չկա: Իսկ սա արտագաղթ կոչված երևույթի միայն մի մասնավոր դրսևորումն է: Այսօր իմ ամենամեծ մտահոգությունը դա է` արտագաղթը, թեև մենք անհանգստանալու այլ պատճառներ էլ շատ ունենք: Արտագաղթը կարող է բերել նրան, որ մեզանում կկորչի կրիտիկական մի զանգված, ինչի պատճառով մենք այլևս չենք ունենա հասարակական, քաղաքական, մշակութային դաշտ, վերարտադրման հնարավորություն: Հայն իր տեսակը պահպանելու համար պիտի որոշակի զանգված ունենա: Մենք պիտի սթափվենք վերջապես: Նույնիսկ իշխանությունները պիտի հասկանան, որ հարկատու չեն ունենա մի օր:
-Եվ կհայտնվեն Արտավազդ արքայի վիճակում:
-Այո՛: Ինչպե՞ս կարելի է կտրել ծառի այն ճյուղը, որի վրա նստած ես: Սա հայտնի ժողովրդական զրույցն է հիշեցնում` մոր, աղջկա ու կթու կովի մասին: Մայր ու աղջիկ մի կթու կով են ունենում, կթում են, դրանով ապրում: Մի օր էլ մայրն աղջկան ասում է, թե ինքը ծեր կին է, մինչև աշուն կմեռնի, աղջիկն էլ կամուսնանա, ուրեմն կովն իրենց այլևս պետք չէ, կարող են մորթել, ուտել: Այդպես էլ անում են: Գալիս է աշունը. ո՛չ մայրն է մեռնում, ո՛չ էլ աղջիկն է ամուսնանում: Հայտնվում են դժվարին կացության մեջ: Այս պատմությունից պիտի դասեր քաղեն մեր ղեկավարները, այսրոպեական մտածողությունից պիտի հրաժարվեն: Հային երբեք բնորոշ չի եղել այսրոպեական շահի հոգեբանությունը, բայց այսօր կա որոշակի մի զանգված, որ այդ հոգեբանությունն է կրում, դրանով ապրում: Սա մտահոգիչ է: Հատկապես տեխնոլոգիական հեղափոխությունից հետո, երբ շատ «փոքրացավ» աշխարհը, երբ հնարավոր դարձավ մի վայրկյանի ընթացքում հազարավոր մարդկանց նույն միտքը, նույն գաղափարը ներշնչել, բավական հեշտացել է ինքնատիպությունը, տեսակը կորցնելը: Միանգամից կարելի է բազմահազարանոց լսարանի ուղեղները լվանալ: Մենք, իհարկե, իներցիա ունեցող ազգ ենք, մի բան, որ ինձ շատ է դուր գալիս: Մենք դեռևս կարողանում ենք հաղթահարել դրսից մեզ պարտադրված թիթիզությունները, բայց ինչքա՞ն կդիմանա հայ մարդը, դժվար է ասել: Հաղթահարելու համար նա պիտի սնուցում ստանա, իսկ սնուցումը պիտի լինի գրքերով, հեռուստատեսությամբ, համացանցով, անհատական շփումներով, կառավարության, Ազգային ժողովի միջոցով: Ցավոք, ես այս հարցում միասնականություն չեմ տեսնում: Մարդիկ պատմությունից դասեր չեն քաղում: Ես, այնուամենայնիվ, լավատես եմ, մտածում եմ, որ մենք, ի վերջո, այս վիճակը կհաղթահարենք: Թվում է, թե հիմքեր չունեմ այդ լավատեսության համար, բայց ներքին մի զգացողություն ինձ ներշնչում է այդ լավատեսությունը: Մենք կենսասեր ազգ ենք, շատ բան ենք տեսել կյանքում, դեռ էլի ենք տեսնելու, բայց հաղթահարելու ենք, ինչպես միշտ: Եթե մեր մեջ մի վատը կա, դրա դիմաց կան հարյուր լավը: Եթե վատի ու լավի այդ հարաբերակցությունը խախտվի, այն ժամանակ կարող ենք անհանգստանալ: Առայժմ հայ մարդը, ով էլ լինի, ինչ գործով էլ զբաղվի, մի մեծ տիեզերք է, մի անսահման աշխարհ, և շատ դժվար է այդ մարդուն վատը դարձնել: Եթե իշխանության ղեկին գտնվողները ճիշտ ուղղորդեն մեզ, ճիշտ օգտագործեն մեր կենսասիրությունը, մենք շատ առաջ կգնանք: Չարությունը զորեղ է լինում տվյալ պահին, բայց վերջում միշտ էլ բարին է հաղթում:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 3291

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ